Fietstocht Peperpot - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Yvet - WaarBenJij.nu Fietstocht Peperpot - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Yvet - WaarBenJij.nu

Fietstocht Peperpot

Door: Yvet

Blijf op de hoogte en volg Yvet

14 Maart 2010 | Suriname, Paramaribo

Vandaag hebben we een fietstocht gemaakt naar de peperpot.

Om kwart voor 7 zijn we opgestaan. Ellen had wat last van hoofdpijn omdat dat airco aan was blijven staan. Maar na wat pijnstillers midden in de nacht ging het weer goed.
We hebben lekker ontbeten, Simpel maar oke. Ze hebben een lekker eitje voor me gebakken kopje thee en glaasje sap.

Rond half 9 zijn we richting de Palmentuin gelopen. Daar hebben we even rond gekeken en toen kwamen de meiden op de fiets. We hebben de fietsen opgehaald bij zus en zo.

Eerst zijn we richting de brug gefietst. Eigenlijk mag je daar niet met de fiets overheen, hebben we ons laten vertellen, maar nergens zagen we dat staan, dus we zijn aan de klim begonnen die 6% omhoog liep. Onderweg haalde de politie ons nog in en we werden niet aangehouden. Susan en ik zijn de enigste die de brug over zijn gekomen zonder af te stappen. Ik had nog niet eens me lichtste vernelling gebruikt omdat ik heb daar niet inkreeg. Achteraf had ik even moeten stoppen met trappen en dan de versnelling verzetten, maar wie doet dat nou als je een helling van 6% opfietst?

De meiden hadden een boekje met een fietsroute, maar na de brug kwamen we daar niet uit, omdat de route zegt dat je over moet varen i.p.v de brug waardoor je dus op een aandere plek uitkomt. Na wat vragen, om fietsen en terug fietsen kwamen we aan bij de peperpot. Een oude plantage van koffiebonen en cacaobonen wat sinds 1997 niet meer gebruikt wordt en wat vergroeid is tot een soort jungle. Aan het begin werd verteld dat we apen, toekan en jaguars konden zien ALS we geluk hadden, maar helaas. Het bleef bij veel geluiden (beetje een herrie) en wat voggels en insecten. Midden in de plantage hebben we wat gegeten en gedronken. Daarna zijn wee erdoor heen gefietst richting de uitgang.

Vervolgens begon het een beetje te spetteren bij de uitgang, wat leidde tot een korte hevige regenbui. Bij een klein supermarktje zijn we wezen schuillen. Oja niet vergeten, bij een eerder superrmarktje heeft El een fantastische gave te coole pet gekocht. Zij heeft echt lef, ik zou er niet mee durven lopen :P Ik denk dat je in Nederland ook niet kan kopen/vinden. Maar dat terzijde.

Na de regenbui vervolgde onze weg, waarna we iets heel verrassends trefde. Onze baas had het wel eens mogen zeggen dat er hier in Suriname ook een Digros bestond. Als ik terug ben in Nederland ga ik overplaatsing aanvragen of op ze mist vragen of ik een keer mag invallen als ze daar te weinig personeel hebben. Reiskosten worden meestal vergoed, toch? ;)

Hierna kwamen we al snel bij het pondje waar we met het bootje over vaarde. Fietsen aan boord en gaan met die banaan. Dit was bijna het einde van onze toch, we waren bijna weer terug, toen het een beetje mis ging. Myrthe was de dag ervoor al flauwgevallen en dit gebeurde weer vlak nadat we aan kwamen met het bootje. Iedereen kwam er bij staan en bemoede zich ermee. We moesten een ambulance bellen van die mensen, maar dat wilde Myrthe niet. We hebben een taci gebeld en die hebben Myrthe en Lisette bij de dokterspost afgezet. Met d'n drieën zijn we met 5 fietsen naar ons hotel gegaan, spullen thuis gebracht, geld gehaald, omgewisseld biij het casino en richting het appartement van de meiden gegaan.

Uiteindelijk was het niets ernstigs en moest ze veel dinken, een heerlijk (koude) douche nemen en vooral slapen. Heel jammer want we zouden met ze allen uiteten gaan. Helaas Myrthe blijft thuis, maar met Susan en Lisette gaan we uit eten bij Zus en Zo. En dat gaan we nu doen, het is hier mas 18.10. Hoe dat was hoor je morgen wel.

Morgen worden we opgehaald door dee meiden en vertrekken we naar de Kennedyschool waar we kijken naar de opening, met volkslied en zo, daarna krijgen we een rondleiding. Tussendoor gaan wij wat dingen regelen in het centrum om vervolgens om 13.00uur weer terug te zijn voor een les die Myrthe gaat geven. Daarna mogen we nog even mee naar het internaat en daarna .....?

Tot morgen!!!

• 15 Maart 2010 - 08:15

Karin Ter Beest:

geweldig wat jullie allemaal doen daar in Suriname. Ik ben best wel jaloers.....:-)

Geniet er van, ik lees iedere dag jullie verslagen, erg leuk!

kus
    Karin

• 15 Maart 2010 - 15:58

Johan:

Als je zo door gaat wordt het een heel boekwerk. Maar is er ook een leuke foto te maken van dat petje van Ellen. ik ben erg benieuwd.
    Maak er maar weer een leuke dag van. Gr johan