Galibi - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Yvet - WaarBenJij.nu Galibi - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Yvet - WaarBenJij.nu

Galibi

Door: Yvet

Blijf op de hoogte en volg Yvet

17 Maart 2010 | Suriname, Paramaribo

Wow wat hebben wij een mooie trip gemaakt. We zijn net terug van 2 dagen Galibi. Galibi ligt in het noord-oosten van Suriname. En staat bekend om het strand waar veel schildpadden komen om hun eieren te leggen. Omdat de afstand erg ver was en niet bereikbaar per auto of bus waren we genoodzaakt een 2-daagse trip te maken. Maar omdat we vele goede en leuke verhalen hadden gehoord hebben we besloten om dit te doen!

Gister morgen werden we om 8.15 opgehaald met een busje. We vertrokken met 9 andere, een gids en een chauffeur richting Galibi. De brug over (dit keer met de bus) en vervolgens met de oos-west verbinging naar Galibi. Dit is de enigte weg richting het oosten. De weg is niet te vergelijken met de Nederlandse wegen en dat hebben we geweten. We zaten achterin de bus en hadden moeite om te blijven zitten, Af en toe schoten we richting plafond. Gordel was geen overbodige luxe ;)

Tijdens de rit stopte we om wat de drinken en te eten of wanneer de gids iets wilde vertellen. Bijvoorbeeld een monument dat was geplaatst omdat daar in 1986 rond de 30 inwoners zijn dood gemaakt. Als je daar loopt kan je nog wat potten en pannen vinden, vertelde de gids. Aan de overkant van de weg zijn ze nu bezig met het bouwen van een nieuw dorpje.

rond 1 uur kwamen we bij het eindpunt van de bus, Albina. Hier pakte we de bagage en zette het over in het bootje. Vanuit Albina was het ruim een uur met de boot. Het was geen confortabel bootje, het was geen groot boortje het was geen bootje met een overkapping. Dus misschien raadje het al, je wordt er behoorlijk nat van. Zeker als het onderweg ook behoorlijk gaat regenen. Maar we hadden aardige poncho's die ons goed droog hielden. Rond 3 uur kwamen met aan om een strandje met een leuk huisje en een logde waar wij de nacht hebben doorgebracht, Galibi. Om half 4 kregen we wat tte eten rijst met kip (of zo iets :P). Om kwart 5 kregen we een rondleiding door het kleine dorpje. Het dorpje is moeilijk te bereikbaar, de highway is een zandzand pad, stromend water hebben ze wel, maar stroom pas vanaf 7 uur 's avonds tot vroeg in de morgen. Toch hebben de mensen het hier wel goed. De kinderen kunnen naar school, de mannen verdienen voor hun goed met visserij. Hierdoor kunnen ze hun gezin goed onderhouden. Ook is er in het dorpje een dierentuin (tje) voordat je het door hebt ben je er al in en weer uit. Het begon met aapjes, die onze zakken doorzochten naar spullen. Ook ik was de pineut, maar kon op tijd mijn zakken legen. Mijn sleutelhangers aan mijn tas waren erg interessant voor de aapjes. Daarna kreeg ik een luiaard in mijn armen. Saai beestje, doet niet zo veel, zoals de naam al zegt :P
Daarna hebben we nog zwijnen, schilpadjes en een vogelspin en slang gezien.

Na het bezoek aan het dorpje hebben alweer gegeten, bami werd het genoemd, ik noem het spaghetti ;) Rond 8 uur, in het donker vertrokken we naar het strand waar de schildpadden kwamen, dit was nog ongeveer een uurtje varen. Om het moment dat we aan kwamen liep een schilpad terug lopen naar de zee, we hadden haar gestoord. Pap, noem het maar geen schildpadje, want het zijn behoorlijke grote beesten. Maar wat een prachtig gezicht. Op het moment dat een schildpad het strand op komt lopen moet je ze met rust laten. Wanneer zij hun gaat gegraven heeft en begonnen zijn met eieren leggen zijn ze in een soort van trans, waarna je kan gaan kijken. Prachtig gezicht. Zeker wanneer ze het weer gaan dichtgraven. Daar zit een hele techniek achter. Moeilijk om uit te leggen, maar het is prachtig om te zien. Niet in woorden uit te leggen.. Ongeveer 2 uur later vetrokken we weer naar het verblijf. Daar zijn we lekker gaan slapen onder de klamboe.

’s Morgens om 7 uur waren we wakker. Op de achtergrond hoorde we de zee. Heerlijk om te horen. Even opfrissen, spullen inpakken en nog even langs het strand gewandeld. Half 9 hebben we lekker ontbeten, met broodjes, eieren, kaas, pindakaas en chocolade paste. Lekker Nederlands dus :P Na het ontbijt zijn we met een aantal vertrokken naar de basisschool van Galibi. We hebben daar in de klassen gekeken, een kaart gekocht die de kinderen gemaakt hebben. Wat wel leuk was om te zien is dat de kinderen bij het horen van de bel netjes in rijen voor de klas gaan staan, een rij jongen en een rij meisjes. Wat me opvalt is dat scholen in Suriname beginnen met het volkslied en het hijsen van de vlag.

Om 10 uur kwam de boot aanvaren en vertrokken we weer. We gingen nog niet terug naar Albina maar we maakte even de overstap naar Saint Laurent. Dit ligt niet in Suriname maar in Frans Guyana. Eigelijk mag dit niet, we hadden allemaal een enkele visum en dat betekent dat je maar 1x Suriname in mag, wanneer je het land weer uit gaat is het verlopen en mag je er niet meer in. Maar omdat we met een klein bootje gingen, was er niemand die het controleerde.
We zijn hier naar de oude gevangenis van Saint Laurent geweest. Daar was een man die Nederlands sprak die ons een versnelde rondleiding wilde geven. Het zag er allemaal erg indrukwekkend uit! Erg interessant om daar geweest te zijn.

Na dit bezoek vertrokken we met de boot om kwart voor 1 naar Albina. Daar stond de volgende groep al weer klaar om naar Galibi te gaan. Wij hebben daar nog even gegeten en zijn toen met de bus weer teruggegaan naar Paramaribo.

In deze 2 dagen heeft het veel geregend, maar dankzij onze goede poncho hebben we het toch aardig droog gehouden. We hebben heel veel moois gezien en dat staat ook op de foto. Via Suriname is het lastig om deze foto’s te laten zien, maar die houden jullie nog tegoed!

Morgen moeten we al om 5.30 op, om te zorgen dat we om kwart voor 7 bij een ander hotel te zijn. Vanuit daar vertrekken we met de bus naar Brownsberg. Dit is een natuurpark met wilde dieren, watervallen, wandelroutes en een prachtig uitzicht om het Brokopondomeer vanaf de Brownsberg. Alles hierover schrijf ik morgen op!

• 18 Maart 2010 - 06:01

Johan:

Ik ben inderdaad benieuwd naar de foto's. Ik merk wel dat jullie het enorm naar je zin hebben en een hoop te vertellen hebben als jullie terug komen. Hier alles rustig en o.k. Gr johan