Brownsberg - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Yvet - WaarBenJij.nu Brownsberg - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Yvet - WaarBenJij.nu

Brownsberg

Door: Yvet

Blijf op de hoogte en volg Yvet

19 Maart 2010 | Suriname, Paramaribo

Wat we van te voren graag wilde doen, hebben we vandaag gedaan. We zijn naar Brownsberg geweest. Brownsberg ligt in het binnenland van Suriname.

Om 6.45 moesten we bij het Krasnapolski Hotel zijn. Dat ligt eenn stukje verder in de straat. Het busje was netjes op tijd. We moesten nog even wachten op een 2e bus en vertrokken we om 7 uur richting Brownsberg. Tijdens de rit hebben we een pauze genomen en even gestopt bij het Clarence Seedorf stadion en zijn huis (hij was er niet).

Het eerste deel van de rit was goed te, redelijk asfalt, maar het laatste uur...... :S Na anderhalf uur verlieten we de hoofd weg. Hier lag geen asfvalt, maar ware ze er wel mee bezig. Behoorlijk hobbelen dus. Niet verwachten dat het nog erger kon.. Het laatste uur was echt een ramp. Smalle weg, alleen maar kuilen, overal plassen door de regen, en we moesten om hoog. Naast de weg liep het af, meters naar beneden. En wat gebeurd er dan...... ja de auto staat vast :S De chauffeur rijdt wat achteruit en probeert het nog een keer. Alle mensen in de bus hielden hun hart vast. We waren als de dood het ravijn in de gelijden. Iedereen moest wel lachten, maar dit had puur met angst te maken. Meerdere malen hebben we aangeboden uit te stappen, te lopen, te duwen. Na ongeveer 6X proberen mochten we er toch uit. Nog 3x proberen en toen kon hij toch doorijden. Braaf stapte we allemaal weer in, met de angst wat er nog meer ging gebeuren. Gelukkig kwamen we goed binnen. De gids vertelde verhalen over eerder ritten, mensen die ook uit wilde stappen en schreeuwde dat ze niet betaald hadden om dood te gaan :P

Boven aangekomen hadden we even tijd voor ons zelf. We liepen naar het punt waar je een fantastisch uitzicht had over het Brokopondomeer. Een stuwmeer wat is aangelegd. Voor het uitzichtpunt staat veel bomen waarin wij enkele apen spotten. Er leuk om te zien!.
Na een kwartiertje zijn we gaan lopen naar een waterval. De groep was erg groot waardoor de gids moeilijk te verstaan was, of als je op de plek aankwam was de gids al aan het vertellen waardoor je veel info miste.

Aan het begin van de toch liepen we op een breed pad, en wat je zonder gids zou missen is dat er op een pad een giftige slang lag. Hij lag zo stil en recht dat het een tak leek. Zolang de slang zich niet bedreigd voelt blijft hij zo liggen, anders slaat hij toe. Gelukkig bleef hij zo liggen..

We liepen naar de Leo waterval. De tocht er naar toe was erg mooi maar een hele klim. Geen vlakke paden, maar overal boomwortels, heuvels en dalen.
Je kwam op mooie plaatsen en zag mooie vlinders. Alleen lastig om op de foto te krijgen. Ook wees de gids ons op gifkikkers, bomen en planten.

Het laatste deel opweg naar de waterval was steil naar beneden, maar met een soort van trap. Beneden was het prachtig, waterval, keien en planten. Daar hebben we een tijd gezeten, mocht je onder de waterval gaan staan.

Na een half uur hebben we de tocht weer naar boven gemaakt. Het liep fijner dan naar beneden, maar was wel veel zwaarder. Tijdens het lopen hoorde je in de verte de brulapen roepen. er beijzonder om te horen. Vlak aan het einde van de tocht hoorde ik de regen aankomen, snel pakte ik me poncho, maar toch was ik te laat. De regenbui was zo enorm dat mijn broek doorweekt was. Toen ik bij het beginpunt aankwam heb ik maar mijn broek afgeritst.

Bij het beginpunt kregen we wat te eten. Wat?.............Ja heel goed, weer rijst :S Papa doe ons een plezier en maak geen rijst, bami of pasta klaar als we zondag thuis komen.
De tijd om te eten duurde mij iets te lang. We hadden in die tijd wel naar een andere waterval kunnen lopen :S
We zijn toen nog maar even bij het uitzichtpunt wezen kijken.

Rond 3 uur vertrokken we weer richting Paramaribo. Het eerste stuk zaten we allemaaal op te letten. Waar zaten we vast? Alles leek op elkaar. Tot het moment dat de bus weg gleed, toen wisten we dat het daar was. Gelukkig zaten we niet vast en konden we gewoon doorrijden. Rond half 7 waren we weer thuis

Ik vond de wandeltocht super mooi! Jammer dat het eten zoveel tijd in beslag nam. Ik had liever die tijd gebruiktt om nog meer watervallen te bekijken. Als ik er nog eens ben ga ik meerdere dagen zodat ik de andere watervallen ook kan zien.

Maar verder een geslaagde dag!

• 19 Maart 2010 - 05:52

Johan:

Weer een mooie trip lees ik. en ik denk dat het zondag maar gebakken aardappels wordt met een snitsel of zo. gr. Johan

• 19 Maart 2010 - 11:09

Yvet:

JAAAA HEEEL GRAAG!!!!!!

• 19 Maart 2010 - 12:38

Big Brother:

hmzz gebakken aardappels dat lijkt me lekker met een snitzel van scholten.

maar het klinkt erg gaaf allemaal ben erg benieuwd naar de foto's.

tot zondag...