Dag 15, 16 en 17 - Reisverslag uit Bocas del Toro, Panama van Yvet - WaarBenJij.nu Dag 15, 16 en 17 - Reisverslag uit Bocas del Toro, Panama van Yvet - WaarBenJij.nu

Dag 15, 16 en 17

Door: Yvet

Blijf op de hoogte en volg Yvet

24 Maart 2011 | Panama, Bocas del Toro

Even geen computer bijj de hand gehad dus vandaar nu 3 dagen bij elkaar.

Dag 15
Het was vandaag de bedoeling om te gaan snorkelen. Als het droog zijn zou zijn, en de uren ervoor zou het door gaan, anders zou het zicht te slecht zijn. Het had de hele dag geregeld dus wist ik het eigenlijk al. Helaas geen snorkelen.
Toen zijn we met de hele groep mee geweest naar het Nationaal park van Cahuita. We hebben hier van half 9 tot half 12 door heen gelopen. Een prachtig park langs een blauwe zee met een wit strand. De zon scheen aardig en het werd al´snel erg warm.
In het park hebben we een giftige gele slang gevonden zonder gids. Omdat we dit ook gunde voor de reisgenoten die achter ons liepen hebben we op het pad geschreven dat er een slang zat. Dit werd erg gewaardeerd en iedereen na ons had het dan ook gezien. Verder hebben we in het park brul apen gezien, wasbeertjes, vogels. Aan het einde van het park moesten we de bus nemen terug naar het centrum van Cahuita. We hadden de bus net gemist en hebben 3 kwartier gewacht bij een klein barretje waar ik samen met 2 reisgenoten wat heb gedronken. De bus reed naar het centrum waarnaar we zelf zijn terug gelopen naar het hotel.

Naast het hotel hebben we wat gegeten en toen was het tijd voor de surf les. We hebben 1 uur les gehad en mochten daarna de planken nog 1 uur gebruiken. De les was moeilijk dat ik had gedacht. Al snel had ik behoorlijke pijn in mijn knieen (nog steeds van de val op het ijs in januari) Het was best zwaar en na een uur waren we allemaal kapot. Het lukte mij aardig om op mijn knieen over de golven te gaan, maar staan is mij niet gelukt.

In de uren en dagen daarna kreeg is straads meer klachten. Uiteindelijk ben ik uitgeroepen tot pechvogel van de vakantie. Ik zal het even opsommen¡ Wreef open geschuurd, blauwe knieen, blauwe heupen, blauwe boven benen en als laatste een enorme grote paars/blauwe/rode plek op mijn linker arm (ik heb er een foto van)

Verder wa het allemaal de moeite waard. S avonds hebben we met een klein groepje gegeten waar ik de middag ook geluched had.

Dag 16
Na het ontbijt zijn we vertrokken naar Panama. Na een uur kwamen we bij de fabriek van Delmonte waar een bananen plantage is. We hebben het hele proces gezien die de bananen doorlopen.
Daarna kwamen we al snel bij de Panameese grens. We moesten hier de bus uit, stempel halen, formulier invullen, over de brug naar Panama lopen, paspoort controle, stempel halen, weer naar een ander hokje, betalen, weer een formulier invullen, vragen beantwoorden en vervolgens wachten op de bus die ook zo traject door moest, we hadden geluk de bagage hoefde niet van het dak. Bij de vorige reis heeft alles 7 uur gekost. Wij hebben een record van 1,5 uur neergezet!

Na de Panameese grens hebben we nog een stukje gereden en zijn we op de boot gestapt naar het eiland Bocas del Tora. Een leuk eilandje.

S avons gegeten bij de Thai. De reisleidster wilde nog een drankje doen, maar omdat ik dacht dat er nietmand mee wilde ben ik maar mee gegaan. Uit eindelijk zijn we met ze 8en naar een ander eilandje geweest, wat ge´dronken tot 12 uur, weer terug met de boot. Sommige hebben het heeeeeeeel laat gemaakt, maar 1 uur lag ik op bed. Bij het uitstappen van de boot schaafde ik mijn voet weer open, auw!!!!

Dag 17
Vandaag stond er een relaxed dagje op de planning. Zitten een een catamaran en meer niet. Ik heb heerlijk genoten van het zonnetje, beetje verbrand. Tijdens de toch op zoek gegaan naar dolfijnen maar niet gevonden. We zijn we 2 keer wezen snorkelen en dat was echt prachtig (papa, het was super mooi, maar denk dat ik met duiken niet echt veel meer gezien had)
Mooi koraal, leuke visje, helde water, kortom heerlijk.

Ik ben 3 keer het water in gesprongen en 3 keer vergeten mijn horloge af te doen, maar gelukkig werkt het nog.

Het zoute water deed behoorlijk pijn aan mij voet, de wond was nogg niet dicht.
Toen de wond op mijn voet een beetje dicht begon te raken, was ik het even vergeten, en het net in geklommen, weer lag mijn voet open, auw!!!
Oke weer een poging om het te laten helen en dan slaat de groepsleider er op, auw!!!

Kortom de pechvogel van de vakantie. Gelukkig zit er een verpleegster in de groep die het mooi schoon heeft gemaakt en verbonden.

Morgen vertrek ik neet Boguette, daar verblijf ik 1 nacht, om vervolgens weer naar Costa Rica te gaan. Die overgang kan ook nog eens lang gaan duren. Ik Costa Rica is de mogelijkheid om naar een Nationaal Park te gaan en walvissen te spotten. Dat lijkt me echt super!!!
Maandag ga ik weer terug naar San Jose waar ik dan nog 1 nacht slaap om dinsdag vroeg te vertrekken naar Nederland.

Hélaas het einde is in zicht!

Tot snel

  • 25 Maart 2011 - 09:04

    Johan:

    Ik denk als je terug bent, dat je nog twee weken nodig heb om geheel te herstellen van al je verwondingen. Maar als ik het zo lees dan is het wel de moeite waard. Geniet nog een paar dagen van het mooie weer en van de dingen die je nog gaat zien. Knuffie Johan.

  • 25 Maart 2011 - 14:45

    Ellen:

    je moet er wat voor over hebben om al die leuke dingen te doen in je vakantie.Als het nodig is komen we je wel ophalen met een rolstoelbusje. De kosten nemen wij dan wel voor onze rekening, dat hebben wij wel voor je over.
    Ik hoop dat je nog walvissen te zien krijgt, de kans zal misschien niet zo groot zijn, maar je weet maar nooit.
    Geniet nog even verder, want voor je het weet zit je weer onder moeders paraplu.
    Dikke kus Ellen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Panama, Bocas del Toro

Yvet

Actief sinds 19 Feb. 2010
Verslag gelezen: 112
Totaal aantal bezoekers 25295

Voorgaande reizen:

26 Juli 2019 - 15 Augustus 2019

Afrika

09 Juli 2017 - 07 Augustus 2017

Canada

25 Juli 2016 - 05 Augustus 2016

IJsland

17 Oktober 2015 - 24 Oktober 2015

Egypte

05 Augustus 2013 - 16 Augustus 2013

Curacao

20 Oktober 2012 - 28 September 2012

Egypte (duikvakantie)

15 November 2011 - 22 November 2011

Egypte (duikvakantie)

02 Juli 2011 - 23 Juli 2011

Portugal

08 Maart 2011 - 30 Maart 2011

Costa Rica/ Panama

04 Juli 2010 - 24 Juli 2010

Noordkaap

13 Maart 2010 - 22 Maart 2010

Suriname

Landen bezocht: