We hebben de Noordkaap bereikt - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Yvet - WaarBenJij.nu We hebben de Noordkaap bereikt - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Yvet - WaarBenJij.nu

We hebben de Noordkaap bereikt

Door: Yvet

Blijf op de hoogte en volg Yvet

10 Juli 2010 | Noorwegen, Oslo

Afgelopen donderdag hebben we de laatste kilometers naar de Noordkaap afgelegd. Ongeveer 25 km ervoor hebben we een camping gevonden om 2 nachten te overnachten. Dit was de eerste camping op asfalt. Één voordeel, de camper staat lekker recht ;)
Omdat we vrijdag pas naar de Noordkaap zouden gaan hebben we ons vermaakt met het beklimmen van bergen. Met veel klim en klauter werk zijn Marcel en ik boven op een hoge berg geklommen. El moest afhaken.

Vrijdag hebben we lekker een beetje uitgeslapen. Mag ook wel een keer tijdens de vakantie. Tot nu toe waren wij er alleen maar op 7 uur uitgegaan. Nu werden we rond 9 uur wakker en hebben we heerlijk eitjes gebakken en zijn vervolgens richting de Noordkaap gegaan. Een pittig ritje, soms reed je een dal in en kwam je midden in een wolk terecht. Zich, ik denk minder dan 10 meter. Boven aangekomen was het heel mistig. Hierdoor hebben we moeten zoeken naar de wel bekende wereldbol. Maar wat geeft het een gaaf gevoel als je hem ziet, kippevel!!!
Bij de noordkaap zit ook een museum wat we zijn doorgelopen. Omdat het weer niet echt best was, was het erg rustig en lukte het makkelijk om foto's van de bol te maken zonder dat er andere mensen opstonden. Maar zodra de mist (wolk) weg trok kwamen er honderde mensen vanaf alle kanten.
Ook hebben we in de omgeving lekker gewandeld. Daar hebben we wat opname plekken gezien van het tv programma 71 graden Noord. Ook hebben we nog war rendieren gezien, die voor ons al niet meer zo bijzonder zijn als in het begin.

We besloten om even naar beneden te rijden, naar het dorp om wat boodschappen omvervolgens naar de camping te gaan, wat te gaan eten en naar de Noordkaap terug te gaan om de zonsondergang te kijken. Maar omdat het kaartje van de noordkaap 4 uur geldig was kregen we een beter idee, door op de noordkaap te gaan slapen. Voordat we terug reden hebben we in een klein restaurantje King Krabs gegeten.

Op de noordkaap aangekomen was het erg druk, 10-tallen bussen kwmamen aangereden. Rond 11 uur was het nog helder, vervolgens kwam er een wolk waardoor de zon niet meer zichtbaar was. Rond 12 uur zou de zon de laagste stand hebben, maar jammer genoeg niet te zien deze nacht. Tot ongeveer 12.15 de ron kwam te voorschijnt, steeds feller en uit eindelijk werd het helemaal helder. Alle mensen begonnen de klappen en juichen. Wat een prachtig gezicht en bijzonder om dat mee te maken. Eigenlijk is het nog veel mooier dan deze woorden, maar dat is niet uit te leggen, dat moet je echt zelf meemaken. Wie kan nou zeggen dat ie om half 2 snachts nog in het zonnetje zat?

Vandaag zijn we weer begonnen aan de terug reis. Dat klinkt een beetje raar want we zijn nog geen week weg, maar de terug reis gaat veel langer duren dan de heenweg. De heenweg zijn we over de goede wegen van Zweden gekomen, de terugweg zal gaan wie de Noordkaap route aan de kust van Noorwegen. Tijdens deze route wijken we ook nog af voor de Preekstoelen (Preikestole). Een plateau in de bergen waar je 600 meter naar beneden kijkt. Voordat je daar af kijkt moet je een wandel tocht van 2 uur maken. Dat is ons 2e doel van de vakantie!

Vanavond even voetbal kijken, maar morgen avond wordt nog belangrijker. Ik hoop dat we kunnen kijken, we gaan ons uiterste best doen. We hopen dat de schotel gaat werken (doet het namelijk niet altijd) en anders hopen we om een camping met TV.

Iedereen veel plezier morgen avond!